Silniki TRX - docieranie, regulacja i ustawienia.
Lewe powietrze - usuwanie nieszczelności w silnikach.
Silniki - większa żywotność sprzęgła.
Revo i T-Maxx - regulacja 2 biegu w skrzyni biegów.
Do docierania silników TRX należy używać lepszej jakości paliwa nitro o jego zawartości od 16% do 25% i
oleju o zawartości do 11%. Na naszym rynku polecam paliwa: Tornado, Kavan, Merlin, OptiFuel, Pelikan. Nie
polecam paliw producenta Model Technics do silników Traxxasa bo nie. Ważne żeby paliwo świeże, żaden
leżak kilkuletni.
Paliwo przechowywać w suchym i zacnienionym miejscu oraz szczelnie zamknięte.
Procedura docierania.
Docieranie silnika przeprowadzamy przez 5 pierwszychbaków jeżdżąc modelem.
Jeżeli to możliwe, należy unikać docierania w temperaturach poniżej 5C oraz powyżej 30C.
Uważać na poziom paliwa w baku. Nie dopuszczać do sytuacji aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku.
Wypalanie resztek paliwa w baku powoduje zubożenie mieszanki paliwa co prowadzi do szybszego spalenia świecy
i wyższych temperatur osiąganych przez nasz silnik.
Zalecam gasić silnik poprzez energiczne i szybkie przyłożenie palca wskazującego od spodu podwozia na
obracające się koło zamachowe silnika. Gwarantuje że nie poparzymy palca, a jest to
najlepszy sposób na gaszenie silnika co przy okazji ma wpływ na dłuższą żywotność świecy, które nie są
tanie.
Używać świec tylko z długim gwintem. Oryginalne świece Traxxas 3232X i dobrym zamiennikiem są McCoY-59,
Duratraxx LR3, OS LC3.
Pierwsze odpalenie.
Producent zaleca pierwsze odpalenie silnika wykonywać w temperaturze 21C ale jak wiadomo nie zawsze mamy
taką temperaturę albo i zbliżoną więc trzeba mieć świadomość że w innych temperaturach, a najbardziej
tych w granicach 5C może byc utrudnione pierwsze odpalenie silnika. Można doprowadzić do
szybszego uszkodzenia silnika spowodowane ciaśniejszym spasowaniem tłoka z cylindrem (rozszerzalność
temperaturowa) gdzie najsłabszym ogniwem na którym są największe naprężenia materiałowe jest
korbowód.
1. Włączyć radio.
2. Gaz w pozycji neutralnej.
3. Włożyć EZ w tylną ściankę modelu, nacisnąć czerwony guzik i obserwować jak paliwo wężykiem porusza się w
stronę gaźnika. Jeżeli paliwo nam nie płynie należy zatkać rurę wydechową i ponownie nacisnąć czerwony
guzik. Gdy paliwo nam już dojdzie do gaźnika odtykamy rurę wydechową. Silnik po chwili powinien
odpalić.
1 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/4 gazu przez 2 sekundy, hamulec i po 2 sekundach jazda.
3. Patrzymy czy leci niebieski dym z rury. Jeżeli go nie ma wzbogacamy mieszankę paliwa o 1/4 obrotu
odkręcając śrubkę gaźnika High Speed.
4. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika.
2 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/2 gazu przez 2 sekundy, hamulec i po 2 sekundach znowu jazda.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika.
3 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/2 gazu przez 3 sekundy, hamulec i po 2 sekundach znowu jazda.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika.
4 BAK.
1. Procedura jazdy z karoserią: Jazda z maksymalnie naciśniętym gazem przez 3 sekundy, hamulec i po 2
sekundach
znowu jedziemy.
2. Obserwujemy czy leci delikatny dym z rury.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika.
5 BAK.
1. Procedura jazdy z karoserią: Dodajemy gazu przez 5 sekund, hamulec i po 2 sekundach czekania jazda.
2. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika. Koniec docierania.
Regulacja silników TRX.
KROK 1>
Regulacja High-Speed Needle
Najważniejszy element regulacyjny gaźnika, śrubka high-speed needle reguluje
dopływ paliwa do silnika. Regulacje silnika zaczynamy od rozgrzania silnika do temperatury przynajmniej
90C.
Silniki modelarskie na paliwo nitro pracują optymalnie w zakresie temperatur 110C do 135C
maksymalnie.
Im niższa temperatura pracy silnika tym słabsze osiągi co prowadzi również do jego szybszego zużycia. Aby
wzbogacić mieszankę należy odkręcić śrubkę HSN w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Kręcić
zgodnie z
obrotem ruchu wskazówek zegara gdy mieszanka paliwa jest za bogata.
|
Ustawienia low-speed needle nie muszą być tak często regulowane jak high-speed needle. Kiedy ustawiamy low-speed needle, ściskamy przewód paliwowy i słuchamy silnika; obroty silnika powinny delikatnie wzrosnąć po czym silnik zgaśnie. |
KROK 2
Regulacja low-speed needle
Po ustawieniu high-speed needle, można przystąpić do regulacji śrubki paliwa jałowych obrotów low-speed
needle. Rozgrzany silnik do 110C przynajmniej. Zacisnąć jak na zdjęciu wężyk paliwowy aż do momentu
zgaśnięcia silnika.
Jeżeli śrubka low-speed needle jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika
powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika. Jeżeli silnik momentalnie zgaśnie,
mieszanka low-speed jest za uboga, a gdy silnik nam pracuje dłużej niż 5 sekund aż zgaśnie - mieszanka jest
za bogata.
Ustawienia low-speed needle nie potrzebują tak częstych regulacji jak high-speed
needle.
Jeżeli uporaliśmy się już z powyższymi regulacjami na samym końcu
zabieramy się za regulacje idle screw aby utrzymać silnik w zakresie jałowych
obrotów. Zubożenie ustawień low-speed spowoduje podniesienie obrotów na
niskich, a wzbogacenie doprowadzi adekwatnie do obniżenia obrotów na
niskich obrotach.
Gdzie znajdują się owe śrubki?
KROK 3
Regulacja Idle
Jeżeli śrubka Idle jest za bardzo wkręcona - model zaczyna sam jechać. gdy
Idle jest za dużo wykręcona, a szczelina jest minimalna silnik będzie gasł z braku wystarczającej ilości
powietrza. Optymalne ustawienie to szczelina 1mm.
Wpływ różnych warunków atmosferycznych na regulacje silnika. |
||
Tabela przedstawia regulację śrubki HSN przy różnych warunkach atmosferycznych. |
||
Wyższa temperatura powietrza | Zuboż | Wkręć |
Niższa temperatura powietrza | Wzbogać | Odkręć |
Większa wilgotność powietrza | Zuboż | Wkręć |
Mniejsza wilgotność powietrza | Wzbogać | Odkręć |
Większe ciśnienie powietrza | Wzbogać | Odkręć |
Mniejsze ciśnienie powietrza | Zuboż | Wkręć |
Wyższa wysokość n.p.m. | Zuboż | Wkręć |
Niższa wysokość n.p.m. | Wzbogać | Odkręć |
Wyższa zawartość nitro w paliwie | Wzbogać | Odkręć |
Niższa zawartość nitro w paliwie | Zuboż | Wkręć |
Większa ilość oleju w paliwie | Zuboż | Wkręć |
Niższa ilość oleju w paliwie | Wzbogać | Odkręć |
Cieplejsza świeca | Wzbogać | Odkręć |
Zimniejsza świeca | Zuboż | Wkręć |
Ustawienia fabryczne silników TRX
High-Speed needle |
![]() |
Ustawienie fabryczne śrubki regulacji wysokich obrotów HSN to 4 obroty wykręcone od pozycji zamkniętej. |
Low-Speed Needle |
|
Ustawienie fabryczne śrubki regulacji paliwa niskich obrotów czyli LSN to pozycja śrubki w takim położeniu, w którym powierzchnia łba śrubki jest zlicowana z krawędzią gaźnika. Drugi sposób to wkręcenie śrubki do oporu i odkręcenie 1.75 obrotu. |
Idle Stop Screw |
Idle Gap |
![]() |
![]() |
Śrubka Idle Stop Screw reguluje obroty jałowe na postoju bez wpływu na podawaną mieszankę paliwa. |
Ustawieniem fabrycznym tej śrubki jest szczelina o szerokości 1mm. |
Do góry
Copyright © 2004 - 2025 prorevo.pl All rights reserved.