Do docierania silników TRX należy używać lepszej jakości paliwa nitro o jego zawartości od 16% do 25% i oleju o zawartości do 11%. Na naszym rynku polecam paliwa: Tornado, Kavan, Merlin, OptiFuel, Pelikan. Nie polecam paliw producenta Model Technics do silników Traxxasa bo nie. Ważne żeby paliwo świeże, żaden leżak kilkuletni. Paliwo przechowywać w suchym i zacnienionym miejscu oraz szczelnie zamknięte.


Procedura docierania.

Docieranie silnika przeprowadzamy przez 5 pierwszychbaków jeżdżąc modelem.
Jeżeli to możliwe, należy unikać docierania w temperaturach poniżej 5C oraz powyżej 30C.
Uważać na poziom paliwa w baku. Nie dopuszczać do sytuacji aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku. Wypalanie resztek paliwa w baku powoduje zubożenie mieszanki paliwa co prowadzi do szybszego spalenia świecy i wyższych temperatur osiąganych przez nasz silnik.
Zalecam gasić silnik poprzez energiczne i szybkie przyłożenie palca wskazującego od spodu podwozia na obracające się koło zamachowe silnika. Gwarantuje że nie poparzymy palca, a jest to najlepszy sposób na gaszenie silnika co przy okazji ma wpływ na dłuższą żywotność świecy, które nie są tanie.
Używać świec tylko z długim gwintem. Oryginalne świece Traxxas 3232X i dobrym zamiennikiem są McCoY-59, Duratraxx LR3, OS LC3.


Pierwsze odpalenie.

Producent zaleca pierwsze odpalenie silnika wykonywać w temperaturze 21C ale jak wiadomo nie zawsze mamy taką temperaturę albo i zbliżoną więc trzeba mieć świadomość że w innych temperaturach, a najbardziej tych w granicach 5C może byc utrudnione pierwsze odpalenie silnika. Można doprowadzić do szybszego uszkodzenia silnika spowodowane ciaśniejszym spasowaniem tłoka z cylindrem (rozszerzalność temperaturowa) gdzie najsłabszym ogniwem na którym są największe naprężenia materiałowe jest korbowód.

1. Włączyć radio.
2. Gaz w pozycji neutralnej.
3. Włożyć EZ w tylną ściankę modelu, nacisnąć czerwony guzik i obserwować jak paliwo wężykiem porusza się w stronę gaźnika. Jeżeli paliwo nam nie płynie należy zatkać rurę wydechową i ponownie nacisnąć czerwony guzik. Gdy paliwo nam już dojdzie do gaźnika odtykamy rurę wydechową. Silnik po chwili powinien odpalić.


1 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/4 gazu przez 2 sekundy, hamulec i po 2 sekundach jazda.
3. Patrzymy czy leci niebieski dym z rury. Jeżeli go nie ma wzbogacamy mieszankę paliwa o 1/4 obrotu odkręcając śrubkę gaźnika High Speed.
4. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.


2 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/2 gazu przez 2 sekundy, hamulec i po 2 sekundach znowu jazda.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.


3 BAK.
1. Jazda bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jazda na 1/2 gazu przez 3 sekundy, hamulec i po 2 sekundach znowu jazda.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.


4 BAK.
1. Procedura jazdy z karoserią: Jazda z maksymalnie naciśniętym gazem przez 3 sekundy, hamulec i po 2 sekundach znowu jedziemy.
2. Obserwujemy czy leci delikatny dym z rury.
3. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.


5 BAK.
1. Procedura jazdy z karoserią: Dodajemy gazu przez 5 sekund, hamulec i po 2 sekundach czekania jazda.
2. Gdy paliwo w baku jest w okolicach 1cm od dna gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika. Koniec docierania.


Regulacja silników TRX.
KROK 1
Regulacja High-Speed Needle


Najważniejszy element regulacyjny gaźnika, śrubka high-speed needle reguluje dopływ paliwa do silnika. Regulacje silnika zaczynamy od rozgrzania silnika do temperatury przynajmniej 90C.

Silniki modelarskie na paliwo nitro pracują optymalnie w zakresie temperatur 110C do 135C maksymalnie. Im niższa temperatura pracy silnika tym słabsze osiągi co prowadzi również do jego szybszego zużycia. Aby wzbogacić mieszankę należy odkręcić śrubkę HSN w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Kręcić zgodnie z obrotem ruchu wskazówek zegara gdy mieszanka paliwa jest za bogata.

Ustawienia low-speed needle nie muszą być tak często regulowane jak high-speed needle. Kiedy ustawiamy low-speed needle, ściskamy przewód paliwowy i słuchamy silnika; obroty silnika powinny delikatnie wzrosnąć po czym silnik zgaśnie.


KROK 2
Regulacja low-speed needle


Po ustawieniu high-speed needle, można przystąpić do regulacji śrubki paliwa jałowych obrotów low-speed needle. Rozgrzany silnik do 110C przynajmniej. Zacisnąć jak na zdjęciu wężyk paliwowy aż do momentu zgaśnięcia silnika. Jeżeli śrubka low-speed needle jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika. Jeżeli silnik momentalnie zgaśnie, mieszanka low-speed jest za uboga, a gdy silnik nam pracuje dłużej niż 5 sekund aż zgaśnie - mieszanka jest za bogata. Ustawienia low-speed needle nie potrzebują tak częstych regulacji jak high-speed needle.
Jeżeli uporaliśmy się już z powyższymi regulacjami na samym końcu zabieramy się za regulacje idle screw aby utrzymać silnik w zakresie jałowych obrotów. Zubożenie ustawień low-speed spowoduje podniesienie obrotów na niskich, a wzbogacenie doprowadzi adekwatnie do obniżenia obrotów na niskich obrotach.


Gdzie znajdują się owe śrubki?



KROK 3
Regulacja Idle


  

Jeżeli śrubka Idle jest za bardzo wkręcona - model zaczyna sam jechać. gdy Idle jest za dużo wykręcona, a szczelina jest minimalna silnik będzie gasł z braku wystarczającej ilości powietrza. Optymalne ustawienie to szczelina 1mm.

Wpływ różnych warunków atmosferycznych na regulacje silnika.

Tabela przedstawia regulację śrubki HSN przy różnych warunkach atmosferycznych.

  Wyższa temperatura powietrza   Zuboż Wkręć
  Niższa temperatura powietrza   Wzbogać Odkręć
  Większa wilgotność powietrza   Zuboż Wkręć
  Mniejsza wilgotność powietrza   Wzbogać Odkręć
  Większe ciśnienie powietrza   Wzbogać Odkręć
  Mniejsze ciśnienie powietrza   Zuboż Wkręć
  Wyższa wysokość n.p.m.   Zuboż Wkręć
  Niższa wysokość n.p.m.   Wzbogać Odkręć
  Wyższa zawartość nitro w paliwie   Wzbogać Odkręć
  Niższa zawartość nitro w paliwie   Zuboż Wkręć
  Większa ilość oleju w paliwie   Zuboż Wkręć
  Niższa ilość oleju w paliwie   Wzbogać Odkręć
  Cieplejsza świeca   Wzbogać Odkręć
  Zimniejsza świeca   Zuboż Wkręć

Ustawienia fabryczne silników TRX

High-Speed needle
Ustawienie fabryczne śrubki regulacji wysokich obrotów HSN to 4 obroty wykręcone od pozycji zamkniętej.

Low-Speed Needle

Ustawienie fabryczne śrubki regulacji paliwa niskich obrotów czyli LSN to pozycja śrubki w takim położeniu, w którym powierzchnia łba śrubki jest zlicowana z krawędzią gaźnika. Drugi sposób to wkręcenie śrubki do oporu i odkręcenie 1.75 obrotu.

Idle Stop Screw

Idle Gap

Śrubka Idle Stop Screw reguluje obroty jałowe na postoju bez wpływu na podawaną mieszankę paliwa.

Ustawieniem fabrycznym tej śrubki jest szczelina o szerokości 1mm.


Do góry

Copyright © 2004 - 2025 prorevo.pl All rights reserved.